Opublikowano:

Rwa kulszowa w pigułce

Rwa kulszowa - korzonki -rehabilitacja

Rwa kulszowa czy korzonki ?

Rwa kulszowa to nic innego jak ból korzonków, który paraliżuje praktycznie całe ciało. Zapalenie nerwu kulszowego dowodzi bardzo słabej kondycji kręgosłupa i jest to wyraźny sygnał, że należy jak najszybciej skorzystać z specjalistycznego leczenia. Niniejszy artykuł to doskonała propozycja dla tych osób, które chcą dowiedzieć się jak można skutecznie zapobiegać atakom rwy kulszowej.

Najpopularniejsze rodzaje rwy

W dzisiejszych czasach możemy wymienić trzy najpopularniejsze rodzaje ataków korzonków. Pierwsza z nich to rwa ramienna zwana też rwą barkową czy szyjną, która promieniuje zazwyczaj od szyi do ramienia. Przy tym ataku bardzo często pojawia się mrowienie, drętwienie oraz niedowłady mięśni. Drugi rodzaj rwy to rwa kulszowa, która podobnie jak lumbago, o którym już wspominaliśmy tu >>> objawia się bólem w lędźwiach i pośladkach. W tym przypadku ból biegnie wzdłuż całej nogi aż do palucha w stopie. Podczas rwy kulszowej mogą pojawić się parestezje, przykurcze mięśni i ich niedowład. Ostatnią grupę stanowi rwa udowa, która dotyczy odcinka lędźwiowego i krzyżowego. Ból przebiega wyłącznie po przedniej ścianie nogi. Przy tych atakach także mogą pojawić się parestezje, przykurcze mięśni i ich niedowład.

Rwa kulszowa objawy i leczenie

Głównymi objawami rwy kulszowej jest przyszywający ból okolicy pleców, który może pojawić się przy wykonaniu gwałtownego ruchu podczas wstawania, pochylania się albo przy podnoszeniu ciężkich przedmiotów. Rwa kulszowa najczęściej opisywana jest jako rwący, bardzo ostry i kłujący ból kręgosłupa, który promieniuje na lędźwie, udo i stopy. Miejsce występowania bólu zależy oczywiście od tego, która część nerwu kulszowego została uciśnięta. Istnieją takie przypadki w których to rwa kulszowa paraliżuje całe ciało nawet przy najmniejszym ruchy. Zapalenie nerwu kulszowego może nasilać się podczas kaszlu, śmiechu lub kichaniu. Każde z tych czynności powoduje zwiększenie ciśnienia płynu mózgowo-rdzeniowego, który niestety powoduje dodatkowy ucisk na korzenie nerwu kulszowego.

Jeżeli chodzi o samo leczenie, to lekarze najczęściej przepisują pacjentom leki przeciwbólowe oraz specjalne środki przeciwzapalne rozkurczowe. Doskonałe rezultaty przynosi także fizjoterapia, profesjonalne masaże i zwykłe ćwiczenia na wyciągu. Przy ciężkich przypadkach lekarze mogą aplikować zastrzyki domięśniowe. Bardzo wielu chorych korzysta również z specjalnych pasów lędźwiowych mobilizujących i gorsetów ortopedycznych stabilizujących. Jeżeli żadne metody leczenia nie przynoszą satysfakcjonujących rezultatów to należy jak najszybciej zapisać się do neurochirurga, który pomoże usunąć główną przyczynę ucisku na korzeń nerwowy.

Jakie są główne przyczyny rwy kulszowej?

Rwa kulszowa najczęściej powstaje w momencie, w którym to dyski (jądro miażdżyste umiejscowione miedzy kręgami) zaczynają znacząco wystawać poza oś kręgosłupa (powodując ucisk na korzonki nerwowe). Bardzo często dolegliwość ta jest konsekwencją chorób zwyrodnieniowych albo skrzywienia kręgosłupa. Rwa kulszowa bardzo często pojawia się u pacjentów, którym wypadł dysk albo u tych osób, które zmagają się z dyskopatią. Warto wspomnieć również i o tym, że ucisk na nerw kulszowy może być spowodowany także nadwagą, cukrzycą albo obecnością stanu zapalnego. Ze względu na bardzo duże przeciążenie kręgosłupa na ataki rwy kulszowej w dużej mierze narażone są kobiety w ciąży i te osoby, które podejmują forsujący wysiłek fizyczny.

Zapobieganie rwie kulszowej

Ból korzonków jest bardzo nieprzyjemnym doznaniem i może naprawdę uprzykrzyć normalne funkcjonowanie, dlatego też warto dowiedzieć się jak można zapobiec tej dolegliwości. W pierwszej kolejności należy skupić się na tym, aby odpowiednio zadbać o zdrowie kręgosłupa. Podczas siadania warto równomiernie obciążać pośladki i plecy. Uważać należy przede wszystkim przy podnoszeniu ciężkich przedmiotów. Bardzo ważną rolę odgrywa także higiena snu. Materac powinien być dość twardy i co najważniejsze należy zachować wyprostowaną pozycję do spania. Ciężkie torebki na ramię warto zamienić na plecak, a podręczną torbę na walizkę na kółkach. Warto systematycznie wykonywać również ćwiczenia na kręgosłup (np. joga ,kocie grzbiety) ,jak również zawsze wskazane jest pływanie i aktywność w wodzie.Podczas codziennej aktywności i pracy, lekarze często polecają noszenie pasów ortopedycznych ,które odciążają dolną część kręgosłupa i prostują plecy .

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *