Opublikowano Dodaj komentarz

Owies da Ci siłę i zdrowie

Owies da Ci siłę i zdrowie

Warto rozpocząć dzień od owsianki. Pokarm prosty a pożywny, sycący, o bogatym słodkawym smaku z orzechową nutą. Ziarno owsa, używane przeważnie w postaci płatków owsianych, należy do cennych produktów z pogranicza  pożywienia i leku. Owies wzmacnia umysł, ciało i ducha.

Owies i jego właściwości zdrowotne

Bogate w tłuszcze i białko zboże daje siłę, wytrzymałość, rozgrzewa organizm, stabilizuje poziom cukru we krwi, reguluje pracę tarczycy, koi nerwy, zwiększa odporność na stres.  W słynnym słowniku języka angielskiego z połowy XVIII wielu Samuel Johnson z przekąsem określił owies jako ” ziarno, które w Anglii daje się koniom, a Szkotów utrzymuje przy życiu”. Na to celnie odpowiedział szkocki pamiętnikarz James Boswell: „Anglia słynie ze znakomitych koni, a Szkocja ze znakomitych ludzi”. Sportowcy dawno zauważyli, że ” owsianka czyni ludzi z żelaza” i włączają owies do diety podczas posiłków. Badania naukowe potwierdziły, że niewiele produktów pokrywa zapotrzebowanie na składniki odżywcze tak kompleksowo jak owies.

Owies ( łac.Avena sativa) należy do rodziny traw. Dobrze rośnie nawet w chłodnym północnym klimacie i na słabej glebie. Jest zbożem uprawianym od tysięcy lat jako pasza dla zwierząt oraz pożywienie dla ludzi, szczególnie tych uboższych, których nie było stać na pszenny chleb. Współcześni dietetycy cenią owies jako lekkostrawny pokarm remineralizujący o wysokich walorach odżywczych. Coraz częściej jest wykorzystywany w ziołolecznictwie, gdzie stosuje się młode ziele owsa wraz z zielonym, niedojrzałym ziarnem, dojrzałe ziarno z plewami;płatki owsiane, słomę owsianą. Dojrzałe ziarno zawiera 13 – 18% białka, wolne aminokwasy, ponad 40% skrobi, 12% błonnika, 4,7% tłuszczów, aż 3,2% związków mineralnych, w tym wszystkie niezbędne makro i mikroelementy ( związki potasu, fosforu, magnezu, żelaza, chromu, manganu, cynku, jodu, szczególnie dużo wapnia i przyswajalnego krzemu). W owsie znajdziesz kwasy organiczne, kumaryny, kompleks witamin z grupy B. Występują saponiny sterydowe, usprawniają trawienie, stabilizują nastrój, wykazują działanie przeciwbakteryjne i grzybobójcze. Związkom polifenolowym oraz krzemionce zawdzięczamy fenomenalną zdolność owsa do obniżania poziomu cholesterolu we krwi.

Poznaj Moc krzemionki

Unikalne walory lecznicze owsa wiążą się przede wszystkim z bogactwem przyswajalnej krzemionki. Owies należy do rekordzistów wśród roślin na ziemi pod względem zawartości krzemu. Bez krzemu nie może normalnie rozwijać się żaden żywy organizm. Rozpuszczalne związki krzemu wspierają regenerację układu kostnego i tkanki łącznej. Niezbędne do syntezy włókien kolagenu i elastyny, uszczelniają i uelastyczniają naczynia krwionośne, wzmacniają tkankę płuc, zauważalnie poprawiają stan skóry, włosów i paznokcie.Krzemionka działa jak miotła oczyszczająca organizm. Rozpuszcza złogi cholesterolowe w drobnych naczyniach krwionośnych, uelastycznia je, przez co poprawia pracę wszystkich  narządów wewnętrznych. Niszczy złogi miażdżycowe w tętnicach, przyczyniając się do obniżenia ciśnienia krwi, leczenia choroby wieńcowej, wzmocnienia serca, odmłodzenia organizmu. Koloidalna krzemionka zapobiega krystalizacji  minerałów, z których tworzą si kamienie i piasek w drogach moczowych czy żółciowych. Pomaga pozbyć się bólu i zwyrodnienia stawów, wypłukując nagromadzone złogi kwasu moczowego. Wreszcie rozpuszczalna krzemionka chroni przed rakiem. Już starożytny grecki lekarz Hipokrates, zwany „ojcem medycyny”, radził pić wywary z owsa na co dzień tak jak obecnie pijemy herbatę. W starohinduskiej sztuce leczenia zwanej ajurwedą owies uważany jest za ziele długowieczności.

Wywar z owsa

Zioła zasobne w krzemionkę nie wystarczy zaparzyć wrzątkiem jak herbatę≥ Trzeba je długo gotować, by krzemionka przeszła do wywaru, stała się koloidowa i łatwo przyswajalna. Aby przygotować odwar, zalewamy w emaliowanym garnku garść przebranego i wypłukanego ziarna owsa 1,5 litra zimnej wody. Można użyć ziarna owsa dojrzałego lub zielonego, niedojrzałego – a w przypadku braku ziarna nawet płatków owsianych. Dodajemy szczyptę cukru. Doprowadzamy do wrzenia, następnie podgrzewamy na minimalnym ogniu przynajmniej przez 15 – 30 minut – lub dłużej, nawet do czasu, gdy zostanie połowa płynu. Długie gotowanie zwiększa gęstość i wartość odżywczą naparu. Po przestudzeniu odcedzamy i wypijamy 304 razy w ciągu dnia po pół szklanki odwaru, niespiesznie, małymi łykami. najlepiej na pusty żołądek. Odwar jest smaczny. Nie pijemy zbyt dużo na raz, gdyż będzie fermentował – jak wszystko co nie jest należycie przetrawione. Odwar z owsa wzmacnia odporność, za dodaje energii.

Owies i działanie osłaniające

Śluzowate odwary z dojrzałego ziarna lub płatków owsianych są skuteczne jako środek powlekający w chorobie wrzodowej lub przewlekłych stanach zapalnych układu pokarmowego. Chronią błony śluzowe przed uszkodzeniem nadmiarem kwasu solnego, enzymów, toksyn. Dowiedziono doświadczalnie, że odwary z owsa zapobiegają wchłanianiu w jelitach trujących związków, w tym soli metali ciężkich takich jak ołów czy kadm, oraz usprawniają ich usuwanie z organizmu. Owies powinien być stałym składnikiem diety osób pracujących z  izotopami promieniotwórczymi i mieszkających na terenach zanieczyszczonych odpadami radioaktywnymi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *