Posted on Dodaj komentarz

Jeden na całe życie. Dom? Mąż? Nie… Kręgosłup!

kręgosłup - jeden na całe życie

Kręgosłup – większość z nas eksploatuje go bezlitośnie, nie dbając o niego, nie myśląc o tym, że musi służyć nam przez całe życie. Powinniśmy poświęcić mu przynajmniej tyle czasu, ile poświęcamy samochodowi czy kochanemu psu. A tymczasem zapominamy, że go mamy, dopóki się nie odezwie. Co druga osoba skarży się na bóle pleców, głowy, cierpi na rwę kulszową, wielu ludziom ” wypada dysk”. Specjaliści nie mają wątpliwości – najczęstszą przyczyną schorzeń kręgosłupa jest brak ruchu, wykonywanie codziennych czynności w niewłaściwy sposób, a także nadmierna psychiczna pobudliwość.

W jaki sposób dbać o kręgosłup?

Niektórzy ludzie uważają, że dolegliwości kręgosłupa i bóle pleców są czymś naturalnym, zjawiskiem towarzyszącym życiu i tolerują to jako zło konieczne.  Inni uważają, że „naprawianie” kręgosłupa jest zadaniem lekarzy, oczekują od nich pomocy, przeważnie leków, sami przy tym nic nie robiąc. jeżeli chcemy zapobiec problemom związanym z kręgosłupem i towarzyszącym im bólom, musimy sami zadbać o niego. Wziąć całą sprawę w swoje ręce.  Wystarczy zrobić trzy rzeczy.

Profilaktyka kręgosłupa

Po pierwsze, powinno się skorygować swoje zachowanie na co dzień, wyeliminować złe nawyki, aby zredukować obciążenia działające na kręgosłup podczas wykonywania różnych ruchów i rutynowych czynności (siedzenia, spania, podnoszenia przedmiotów czy wysuwania dolnej szuflady). Dla pewności warto odciążyć kręgosłup, poprzez zastosowanie specjalnego pasa ortopedycznego>>

Kręgosłup ćwiczenia

Po drugie, musi się wzmocnić przez odpowiednie ćwiczenia gorset mięśniowy utrzymujący cały kręgosłup; rozruszać mięśnie nie używane, rozciągnąć te, które się skurczyły.

Kręgosłup a stres

Po trzecie, trzeba posiąść umiejętność rozluźniania się (ciała i psychiki) i redukowania stresów. Mięśnie szkieletowe w swym naturalnym stanie posiadają  napięcie podstawowe. Na skutek stresu, zdenerwowania, także agresji, napięcie to podwyższa się, następuje ich stwardnienie, co doprowadza do zwiększenia bolesności. Aby zmniejszyć ból, konieczne jest zlikwidowanie napięć. Można to zrobić przy pomocy masażu, okładów cieplnych czy środków farmakologicznych, najprościej przez rozluźnienie i relaks.  Większość z nas utraciła kontakt z własnym ciałem, nie potrafimy odbierać jego sygnałów, pozostało nam tylko uczucie bólu. Dlatego wszelkie ćwiczeni a na kręgosłup powinniśmy zacząć od nauczenia się odczuwania swego ciała, dostrzegania jego fizycznych i psychicznych zachwiań równowagi. Pozwoli nam to rozpoznawać błędne i niewskazane dla kręgosłupa elementy ruchu czy pozycje, złe codzienne nawyki zamienić na dobre.

Zobacz jakie są zewnętrzne zabezpieczenia kręgosłupa>>

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *