Opublikowano Dodaj komentarz

Dekalog zdrowych oczu

Dekalog zdrowych oczu

1. Nie zaniedbuj badań Twoich oczu

Staraj się regularnie badać swój wzrok. Kontroluj ciśnienie tętnicze, poziom cholesterolu we krwi oraz cukru (glukozy). Oko to bardzo czuły narząd, który doznaje uszczerbku wskutek różnych nieprawidłowości w funkcjonowaniu organizmu. Dlatego dbając o serce, układ krążenia, nerki gospodarkę lipidową – pośrednio dbamy też o wzrok. Co pół roku ( maksymalnie co rok) skontroluj kondycję swoich  oczu u okulisty. W przypadku wykrycia wady wzroku, bezwzględnie używaj odpowiednio dobranych szkieł korekcyjnych.

2. Okulary

Przy doborze opraw ważne jest położenie górnej krawędzi okularów. Powinna się ona w całości lub częściowo pokrywać z linią brwi. Przy większej wadzie wzroku wybieraj lekkie soczewki o podwyższonym współczynniku załamania światła ( tzw. „szkła o wyższym indeksie”). Są one znacznie cieńsze i lżejsze. Soczewki czyść specjalną ściereczką z mikrofibry, płynami do soczewek itp. Nigdy nie czyść szkieł koszulą, ręcznikiem, ścierką, chusteczką higieniczną itp.

3. Zadbaj o właściwe stanowisko nauki, pracy, wypoczynku

Monitor komputera ustaw bokiem do okna, żeby zapewnić sobie dostęp do światła naturalnego. Oświetlenie nie powinno się w nim odbijać, gdyż pojawiające się refleksy dodatkowo męczą wzrok.Optymalna odległość twarzy od ekranu wynosi 40-75 cm. Jego środek powinien się znajdować 10-22 cm poniżej oczu. Łatwo możesz to sprawdzić. Gdy usiądziesz w pozycji wyprostowanej, pierwszy wiersz na monitorze powinien znajdować się nieco poniżej linii Twojego wzroku. Szczególnie niebezpieczna są laptopy, gdyż często ekran jest zbyt blisko oczu, a także na różnej wysokości.

4. Optymalne nawilżenie oczu

Podczas pracy przy komputerze, oglądaniu telewizji dochodzi do rzadszego mrugania powiekami, a przez to do wysychania spojówki i rogówki. Aby uchronić się przed tymi przykrymi dolegliwościami, mniej zawsze pod ręką krople do oczu.

5. Gimnastyka dla oczu

Zacznij gimnastykę oczu od palmingu. Zasłoń oczy środkiem dłoni, tak aby nie uciskać gałek ocznych i wyobraź sobie absolutnie głęboką czerń. A teraz zrób kilkuminutową gimnastykę gałki ocznej, która pozwoli wzmocnić mięśnie oka i poprawić ich akomodację. Co kilkanaście minut oderwij wzrok od komputera i popatrz przez parę chwil w dal, zataczaj oczami ósemki, spójrz na boki pod różnymi kątami.

6. Witaminy i minerały dla oczu

Pamiętaj, że witaminy i mikroelementy mają wpływ także na narządu wzroku. Najważniejsze dla nich są witaminy A,C i E oraz cynk, selen i magnez. Ważne dla oczu są: beta-karoten,luteina,cholina i zeaksantyna. Dobry wpływ na wzrok ma także codzienna aktywność fizyczna, ponieważ zmniejsza ona ciśnienie krwi w organizmie.

7. Pomoc dla oczu – lecznicze okulary żelowe

Dla zmęczonych oczu, dobrym pomysłem będzie zakup okularów żelowych, które można dostać w prawie każdej drogerii. Należy przechowywać je w lodówce w jednorazowym woreczki foliowym i tak schłodzone zakładać na oczy.

8. Oszczędzaj wzrok

Pamiętaj, że wzrok ma Ci służyć do końca życia. Nie warto godzinami narażać go na szkodę. Dlatego też warto stosować codzienne okulary z powłoką antyrefleksyjną. Likwidują one fałszywe obrazy i odblaski pochodzące z monitora, dzięki czemu zapewniają poprawę ostrości i kontrastu widzenia oraz zmniejszają zmęczenie oczu. Stanowią też ochronną barierę przeciw promieniom UV i falom elektromagnetycznym, które są wytwarzane przez ekrany komputerowe. Jeśli nie masz żadnej wady wzroku, możesz kupić okulary antyrefleksyjne z mocą zerową.

9. Mikroklimat dla oczu

Istotna jest również odpowiednia wilgotność w pomieszczeniu, w którym przebywasz. Powietrze  nie może być zbyt suche. Optymalny poziom wilgotności wynosi 45 – 55%. Często wietrz pomieszczenia, a podczas sezonu jesienno-zimowego zaopatrz się w nawilżacz. Zadbaj, aby meble, sprzęty nie były zakurzone i unikaj dymu papierosowego.

10. Relaks

Po południu lub wieczorem zrób dobie na oczy ziołowy kompres. Może być ze świetlika, rumianku, bławatka lub herbaty. W ten sposób ukoisz zmęczony wzrok, a także usuniesz nieestetyczne obrzęki i sińce. Nie chodzi o to, aby leżeć, ale aktywnie dbać o swoje oczy i wzrok.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *